Sporen rond Doetinchem

Als de geschiedenis net wat anders was gelopen, dan waren Doetinchem en een groot deel van de Achterhoek al in de jaren dertig van de 19e eeuw als één van de eerste streken in Nederland verbonden geweest met een spoorlijn. Het oudste spoorwegplan van Nederland (1832) voorzag namelijk in een “Rijnspoorweg” van Amsterdam naar Keulen via “Doesburg langs Drempt, Keppel, Deutichem, Terborg, Silvolden en passerenden de grenzen nabij Anholt”. Het liep echter anders. Na veel gesoebat werd de Rijnspoorweg als tweede spoorweg van Nederland met twintig jaar vertraging geopend en liep over Arnhem, Westervoort, Zevenaar en Emmerich. Doetinchem werd pas een halve eeuw later (1885) verbonden aan het spoorwegnet. Niet door een internationale hoofdspoorlijn, maar door een stelsel van lokaalspoorwegen, waarin Doetinchem een bescheiden knooppunt vormde. Bijna 140 jaar later pendelen de treinen van Breng en Arriva tussen Arnhem en Winterswijk via Doetinchem. In de tussentijd is er veel veranderd en vooral heel veel verdwenen. Victor Lansink (Doetinchem, 1970) neemt u op 18 november aan de hand van vele historische en actuele beelden mee op een historische spoorreis door de Achterhoek, waarin Doetinchem het centrale punt vormt. Wie weet komen ook de Geldersche Tramwegen op deze avond nog aan bod. Lansink publiceerde in 2016 “De Atlas van de Verdwenen Spoorlijnen in Nederland” (i.s.m. Michiel ten Broek) en is sinds 2004 webmaster van de website railtrash.net met reportages over verdwenen spoorlijnen in binnen- en buitenland.

De lezing wordt gegeven door Victor M. Lansink

Het voltallige personeel van station Doetinchem, begin 20e eeuw (col. Spoorwegmuseum)

Het voltallige personeel van station Doetinchem, begin 20e eeuw (col. Spoorwegmuseum)